Aleš Veselý: Retrospektiva – Alešville
Veselý vynikl zejména monumentálními realizacemi ve veřejném prostoru, a to jak v Čechách, například známým dílem v pražských Bubnech Brána nenávratna (2015), tak v zahraničí, například v německých městech Bochum (1979) či Hamm (1980). V roce 1970 získal prostor bývalého mlýna ve Středoklukách u Prahy, kde vybudoval jedinečný sochařský ateliér v podobě komplexního landartového díla. Navzdory represím tehdejšího komunistického režimu zde vytvořil místo svobody a rozvíjel své nadčasové představy o mnohatunových plastikách. Modely soch umísťoval po ploše areálu a vytvářel dočasné instalace, na některé sochy i hrál. Po sametové revoluci v roce 1989 se stal respektovaným pedagogem na Akademii výtvarných umění v Praze. Mezi jeho poslední realizace patří Zákon nezvratnosti na židovském hřbitově v Terezíně z roku 2015. Ve stejném roce předčasně zemřel, aniž by jeho tvorba byla uzavřena.
Slovo Alešville v názvu výstavy vychází z Veselého starší kresby a koresponduje s jeho vnitřním nutkáním existovat ve světě velkých dimenzí. Výstava ve Velké dvoraně Veletržního paláce představí postupný přechod od soch lidského měřítka k monumentálním úvahám, ale i doposud neznámé kresby, grafiky a obrazy z padesátých let či expresivní strukturální malby z let šedesátých. Vystaveny budou také svařované objekty ze šedesátých let včetně známé Židle Usurpátor (1964) a sedmimetrové plastiky Kaddish (1967–1968), vytvořené v hale Vítkovických železáren v Ostravě.
Dále bude možné spatřit díla zhotovená ve Středoklukách, dřevěné a železné objekty křivých vozů, kružidel, ale i práce pro zahraničí ze sedmdesátých a osmdesátých let. Součástí výstavy budou rovněž kresby a modely nerealizovaných projektů zamýšlených do pouště, jimiž se Veselý intenzivně zabýval od devadesátých let – Mezi nebem a zemí, Kadesh Barnea Monument a Hora hor – nebo sochy vytvořené v zahraničí, např. v Nizozemsku či Litvě.
Více zde